Ana içeriğe atla

10 MADDEDE KAT MALİKLERİ / TEMSİLCİLER KURULLARI



1.    Tapu kaydının bağımsız bölüm listesinin malik hanesinde  adı-soyadı/ünvanı yazılıp adına tapu senedi düzenlenen özel ve tüzel kişiliklere malik denir. Site yönetimlerinin muhatabı kat malikleridir.

2.    Maliklerin belli kanun hükümlerine uygun şekilde site yönetimi amacı ile bir araya gelen maliklerden oluşan topluluğa da kat malikleri kurulu denir. Bu kurul toplantı süresince yetkilidir, geçerlidir anacak aldığı kararların geçerliliği, yeni bir karar alınmadığı veya yine kurulca/mahkemece iptal edilmediği sürece her zaman geçerlidir.

3.    Özellikle toplu yapı  niteliğindeki sitelerde, kat maliklerinin sayısal çoğunluğundan dolayı, yönetim planında, Temsilciler Kurulu kavramından bahsedilebilir. Kat malikleri blok bazlı olarak toplanıp, kendi aralarından temsilci seçerler,( kanunda çok da açık olarak aksine bir hüküm bulunmasa da yönetim planında özellikle belirtilerek temsilcilerin kat maliki olma zorunluluğu getirilmesinde, temsilin özelliğinden dolayı  büyük faydalar bulunmaktadır.).

4.    Yönetim planında, kat malikleri sitenin  yönetimini ve denetimi bu temsilcilere verilebilir. Temsilci seçim şekli, temsilciler kurulunun oluşumu, yetkileri, toplanma esas ve usulleri yönetim planında açıkça belirtilir.

5.    Temsilciler kurulu ciddi yetkili bir organdır, ancak aldığı karalar toplantıya katılmış olsun olmasın her malikçe  (hatta kullanımını kısıtlayan bir karar ise, bağımsız bölüm kullanıcılarınca da) mahkemeye taşınabilir.

6.    Her ne kadar, KMK’da temsilciler kurulunun yönetim planını, temsil ettikleri bağımsız bölümlerin sayısı kadar oy katılımıyla 4/5 çoğunluk kararı ile değiştirilebileceği çok açıkça hükme dahil edilmişse de bu ve benzer önemli karalar için, temsilcilerin özel oturumlarla maliklerden ön karar aldırmaları gerektiği de anlaşılmalıdır. Aksi durumlarda bu tip önemli kararlar davaya konu olduğunda, malik iradesinin yansımadığı gerekçesi ile iptali çok büyük ihtimaldir.

7.    Temsilciler mutlaka kat maliki olmak durumundadır, bu konuya yönetim planında açıklık getirilmiş olmasında büyük faydalar vardır. Deneticilerin temsilci olma zorunluluğu bulunmamakla birlikte, mutlaka kat maliki olmaları kanunun emredici hükümlerindendir.

8.    Yönetim planında özellikle belirtilmemişse yönetici, yönetim kurulu üyeleri dışarıdan, maliklerden veya temsilcilerden oluşur.

9.    Temsilciler kurulun defterinin muhafazası, yönetim işlerinin sekretaryası yönetim kurulunca yapılır.

10. Temsilciler kurulunun yetkileri, kat malikleri kurulunun yetkileri ile aynı güçtedir ve aynı kanun hükümlerine tabidir.

www.konutsitesiyonetimi.com



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

8 MADDEDE SİTE YÖNETİMİNDE KAT İRTİFAKI VE KAT MÜLKİYETİ

1.        Kat İrtifakı; yapılmakta olan ya da yapılması tasarlanan bir yapının bağımsız olarak kullanmaya elverişli bölümleri üzerinde, yapı tamamlandıktan sonra geçilecek kat mülkiyetine esas olmak üzere, arsa maliki yahut arsanın ortak malikleri tarafından arsa payına bağlı olarak kurulan irtifaktır. Bu irtifaka sahip kişilere “Kat İrtfakı Sahibi” denir. 2.        Kat Mülkiyeti; tamamlanmış bir kargir (taş ve beton kullanılarak) yapının ayrı ayrı ve başlı başına kullanılmaya elverişli kat, daire, büro, dükkan, mağaza, depo..., gibi bölümleri üzerinde o taşınmazın maliki ya da ortakları tarafından kurulan mülkiyet haklarına “Kat Mülkiyeti”, bu hakka sahip olanlara ise “kat maliki”, denir. Aralarındaki farklar: 3.        Kat mülkiyeti tamamlanmış bir yapıda, bağımsız bölümler üzerinde   söz konusu iken, kat irtifakı yapılmaya niyetlenilmiş, bunun için resmi merciden gerekli izinleri alınmış ve tapuya tescil edilmiş olmasına rağmen henüz fiili-hukuki anlamda tamamlanm

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek başına bağımsız

4 MADDEDE SİTE YÖNETİMDE GİDERLER VE AİDATLAR

1.     Site Yönetiminin Giderleri nelerdir? (KMK madde 20,72) Sitelerin güvenli, temiz, bakımlı bir yaşam alanı olması ve bu özelliğin muhafazası için bazı tanımlı enerji-malzeme-emek kalemleri ihtiyacı bulunur. Bu ihtiyaçların karşılanmasından giderler oluşur. Bu ihtiyaçların yanında maliklerin beklentileri ile sosyal yapının gereği bazı lüks işler de talep edilebilir ve bunların da giderleri oluşur. İhtiyaç/ mecburiyet   olarak nitelendirilen güvenlik-temizlik ve bakım KMK madde 19’da zorunlu kılınmış ve bunların giderlerinin paylaşımı da KMK madde 20’de hükme bağlanmıştır. 2.     Site Yönetiminin Giderleri Nasıl Karşılanır? (KMK madde 20) Bu konu, eğer yönetim planında farklı bir hüküm yoksa, KMK madde 20 hükümce uygulanır. Yönetim planında giderlerin paylaşımına esas olarak (arsa payı, m2, eşit veya karma) bazı paylaşım şekilleri öngörülmüş ise, oluşacak gider avans niteliğinde bu öngörü çerçevesinde paylaştırılır. Gider avansına bazı gerekçelerle katılmamak müm