Ana içeriğe atla

11 MADDEDE SİTELERDE MÜSAADE MECBURİYETİ




1.    Kat maliklerinden birinin bağımsız bölümünde veya bu bölümdeki tesislerde meydana gelen bir hasar veya bozukluğun onarımı veya giderilmesi veya tesislerin yeniden yapılması  ile yapı güvenliğiyle ilgili olarak yapılması gerekli görülen teknik incelemeler için diğer bir bağımsız bölüme girmek gerekiyorsa, o bölümün maliki veya o bölümde başka sıfatla oturanlar, giriş müsaadesi vermeye ve bölümde gerekli işlerin yapılmasına katlanmaya mecburdurlar.

2     Anagayrimenkulün bir kısmının harap olması halinde, harap olan bağımsız bölüm ve eklentilerinin veya ortak yerlerin veya bağımsız bölümdeki tesislerin yeniden yapılması için, sağlam kalan bağımsız bölümlerin içinden veya dışından faydalanılması gerekiyorsa, o bölümlerin malikleri veya orada başka sıfatla oturanlar buna müsaade etmeye mecburdurlar.

3     Yukarıdaki fıkralarda yazılı müsaade yüzünden, kat maliklerinin veya orada başka sıfatla oturanların uğrayacakları zararı, lehine müsaade verilen bağımsız bölüm malikleri derhal ödemekle yükümlüdürler.

4     Mecburiyet,  bakım-onarım-tadilat, ortak alan, bağımsız bölüm veya bunların bağlantılarına konu olabilir.

5     Ortak alanlardaki, bu konuya ilişkin  iş ve işlemler için kat maliklerinden izin almaya gerek yoktur.

6     Özellikle ana gayrimenkulün sağlamlaştırılması konusunda bir veya birden fazla bağımsız bölüme girmek gerekiyorsa, ilgili bağımsız bölüm malikleri-onlardan da onaylı sükna sahipleri bu müsaadeyi vermeye mecburdurlar. Aksine davranışlar da mülki amir vasıtasıyla bu mecburiyet yerine getirilir.

7     Bağımsız bölümlerin, bu iş ve işlemlerden zarar görmesi olasılığına karşın öncelikle komşuluk hukukuna başvurulursa da olası tazminler yerine getirilmezse malik dava açabilir.

8     Projeye aykırı olarak gerek ortak alan, gerek bağlantılar gerekse bir başka bağımsız bölümdeki tadilat vb. iş ve işlemler için bu mecburiyet geçersizdir.

9     Sıklıkla yaşanan olay, özellikle üst katlardan alt katlara su tesisatlarındaki akıntılardır. Bu konuda mağduriyete sebep olan tesisat bölümünün içinde bulunduğu bağımsız bölüm bu mecburiyete müsaade etmelidir ve mağduriyetin tazminini, masrafını karşılamalıdır.

10  Bazı imalatlarda, ortak alan çatılara bazı şeyler (uydu anteni, güneş ısısı, vb.) konumlanmakta, ancak bu alanlara geçiş de başka bir bağımsız bölüm içinden yapılmaktadır. Bu durumda ortak şeylerin onarımı-değişimi vs. işler için de buradaki müsaade mecburiyeti geçerlidir.

11  Kanunun bu maddesindeki, mecburiyet ile rıza bir birine karıştırılmamalıdır. Mecburiyet kanunun hükmü, rıza ise ikili ilişkilerin seviyesi ile ilişkilidir. Projeye aykırı bir konuda mecburiyete hükmedilemezken, rıza resmiyetten uzak olarak da gerçekleşebildiğinden diğer maliklerin, site yönetiminin haberi bile olmadan gerçekleşebilir ki sonrasında bu konuda doğacak bir mağduriyet veya cezadan rıza alan ve rıza veren birlikte sorumlu olur.




Nihat Dönmez (Site Yönetimleri Danışmanı)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7 MADDEDE SİTELERDE SAKİNLERİN GÜVENLİK BEKLENTİSİ

Site yönetimlerinin temel varlık nedeni, maksadı site sakinler memnuniyeti ve emlak değerini artırıcı bir tarzda daha güvenli, daha temiz, daha bakımlı , site sakinlerinin kendini özel hissedebileceği sürdürülebilir bir yaşam atmosferi oluşturma ve bunu muhafaza edip geliştirmektir. Sonuçta, bu maksat site sakinleri beklentisinden ortaya çıkmıştır. Beklentilerden en önemlisi de “güvenlik hissi”-dir. 1.Site güvenliğinden, kanuni olarak resmi merciler; idari olarak site müdürlüğü, sosyal olarak site sakinleri beklenti içindedir. 2.Resmi merciler; mevzuata uygun uygulama, site yönetimi idari beceriler , sakinler ise güvenlik hissi beklentisi içindedir. 3.Herkes kurallar olsun ister ama , bu isteklilerden çok azı kurallara uyar. 4.Yüzlerce bağımsız bölümün, binlerce sakinin ikamet ve o kadar da misafirin gelip-gittiği bir alanda güvenlik uygulamalarından memnuniyet de şikayet de olacaktır. 5.Önemli olan site güvenlik uygulamalarının azami mevzuatsal uygunluğun...

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek ba...

8 MADDEDE SİTE YÖNETİMİNDE KAT İRTİFAKI VE KAT MÜLKİYETİ

1.        Kat İrtifakı; yapılmakta olan ya da yapılması tasarlanan bir yapının bağımsız olarak kullanmaya elverişli bölümleri üzerinde, yapı tamamlandıktan sonra geçilecek kat mülkiyetine esas olmak üzere, arsa maliki yahut arsanın ortak malikleri tarafından arsa payına bağlı olarak kurulan irtifaktır. Bu irtifaka sahip kişilere “Kat İrtfakı Sahibi” denir. 2.        Kat Mülkiyeti; tamamlanmış bir kargir (taş ve beton kullanılarak) yapının ayrı ayrı ve başlı başına kullanılmaya elverişli kat, daire, büro, dükkan, mağaza, depo..., gibi bölümleri üzerinde o taşınmazın maliki ya da ortakları tarafından kurulan mülkiyet haklarına “Kat Mülkiyeti”, bu hakka sahip olanlara ise “kat maliki”, denir. Aralarındaki farklar: 3.        Kat mülkiyeti tamamlanmış bir yapıda, bağımsız bölümler üzerinde   söz konusu iken, kat irtifakı yapılmaya niyetlenilmiş, bunun için resmi merciden gerekli ...