Ana içeriğe atla

15 MADDEDE KURUL KARARLARINA İTİRAZ/KARAR İPTALİ DAVALARI DETAYLARI




1.       Siteler kanuna muhalif olmayan hükümler içeren yönetim planlarına sadık kalınarak kat malikleri kurulunca yönetilir. Kat malikler kurulu, net anlamı ile usulüne uygun çağrı (KMK 29) ile, açılışı yapılan (KMK30), kanun hükümlerine uygun oy hesabı ile(KMK 31), kararların  (KMK 32) alındığı toplantılardır/olmalıdır.

2.       Bu kararlar, yönetim planında olduğu gibi, tüm  mevcut ve sonradan mülk edinecek kat maliklerini bağlayıcı niteliktedir.

3.       Kat malikleri kurulu kararlarının iptali istemiyle açılacak davalarda aktif husumet ehliyeti kural olarak kat maliklerinindir.  Bu kararların iptaline ilişkin olarak kat maliklerinin yanında,   karardan etkilenen, hukuki gerekçe ile bağımsız bölümü devamlı kullananların (kiracı, vb.) dava açma hakkı vardır. (Y.18.HD. 08.06.2009 437-6152)

4.       Kurul kararları mahkemece iptal edilmedikçe geçerlidir. (Y. 18. HD. 03.05.2004 3149-3617)

5.       Birinci paragrafta belirttiğimiz usullere uyarak alınmış kararlar usulden hukuki sağlamlıktadır.  İptali talebiyle dava edilmiş davalar genellikle yapılan kurulun yukarıdaki usullere uyulmadan yapılmamasından dolayı, daha hakimin takdirine (esasa) gerek kalmadan iptal riski ile karşı karşıyadır.

6.       Kat malikleri  kurulunca, hakkında ibra kararı  alınmış bir yöneticiyle ilgili kararın, hukuki bir geçerliliği olmadığından, bu kararın da iptaline, mahkemece  karar verilmesine de gerek yoktur. Bir yönetici, zimmetine para geçirmişse veya usulsüzlük yapmışsa genel hükümler üzerinden her zaman dava edilebilir, yargılanabilir. ( Y. 18. HD. 04.11. 2010  8504-14506)

7.       Oysa sitelerde mevzuat tam uygulansa, malik iradesi kararlar üzerinden sahaya yansır. Mahkemece iptal edilme sebebi,  malik iradesi olan kararların yanlışlığı değil,  yapılan toplantılarda kanuna muhalif süreç usulüdür. Ancak çoğu yönetin bunun farkında olmadığından,  karar iptal edildiğinde, avukatların davaya yeterince ilgi göstermediğinden, davayı açıp da iptali sağlayan taraf ise,  avukatının davaya çok iyi hazırlandığından bahseder.
8.       Oysa,  dava esastan değil, usul sakatlığından dolayı esasa girmeden, kanuna muhalif toplantı ürünü kararların doğal olarak iptali şeklinde sonuçlanmıştır.

9.       Toplantıya katılan malik, davetin usulüne aykırı olduğunu ileri süremez, karara olumlu oy kullanan malik ise, kararın iptalini isteyemez.

10.   Hakkında  kurulca karar verilmemiş uygulamaların mahkeme öncesinde, kat malikleri kurulunda görüşmeye götürülmesi gerekir.(KMK 32) Ancak, kat malikleri kurulunda görüşülmüş ve kara bağlanmış bir konunun tekrar kat malikler kurulunda görüşülmesi gerekçesi ile dava reddedilemez. (Y.18.HD. 12.02.2001 770-935)

11.   Kat malikleri kurulunun uygulanması ile doğabilecek zarardan yalnız yönetici değil, karara katılan tüm kat malikleri arsa payı oranında sorumludur.

12.   Kararların alınışı bir toplantı tutanağı ile kayıt altına alınarak tüm katılımcılara imzalatılmalıdır, kararla ilgili toplantıya katılım listesindeki imzalar, kararın alınışındaki yazılı oylama / onay / onaysızlıkla bağdaştırılamaz.

13.   Kat mülkiyetine dahil ve kullanılmakta olan taşınmaz için kayyım tayin edilemez. Sitelere, yönetici atanması ayrı bir hukuktur.

14.   Kararın iptali davalarında, toplantıya bir maliki temsil etmek üzere katılmış olan vekile husumet yönlendirilemez, husumetin muhatabı (asıl) kat malikidir. (Y. 18. HD. 14.11.2001 9888-10317)

15.   Kat malikleri kurulu, ada temsilciler kurulu veya toplu yapı temsilciler kurulu kararlarının iptaline ilişkin davalar, kat maliklerini temsilen yöneticiye, toplu yapılarda ise ada temsilciler kurulu veya toplu yapı temsilciler kurulunca seçilen yöneticiye husumet yöneltilmesi suretiyle açılabilir. Yönetici, açılan davayı bütün kat maliklerine ve ada veya toplu yapı temsilciler kuruluna duyurur. Kurul kararının iptali halinde bu konudaki yargılama giderleri ortak giderlerden karşılanır.

Nihat Dönmez / Site Yönetimleri Danışmanı     www.konutsitesiyonetimi.com


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7 MADDEDE SİTELERDE SAKİNLERİN GÜVENLİK BEKLENTİSİ

Site yönetimlerinin temel varlık nedeni, maksadı site sakinler memnuniyeti ve emlak değerini artırıcı bir tarzda daha güvenli, daha temiz, daha bakımlı , site sakinlerinin kendini özel hissedebileceği sürdürülebilir bir yaşam atmosferi oluşturma ve bunu muhafaza edip geliştirmektir. Sonuçta, bu maksat site sakinleri beklentisinden ortaya çıkmıştır. Beklentilerden en önemlisi de “güvenlik hissi”-dir. 1.Site güvenliğinden, kanuni olarak resmi merciler; idari olarak site müdürlüğü, sosyal olarak site sakinleri beklenti içindedir. 2.Resmi merciler; mevzuata uygun uygulama, site yönetimi idari beceriler , sakinler ise güvenlik hissi beklentisi içindedir. 3.Herkes kurallar olsun ister ama , bu isteklilerden çok azı kurallara uyar. 4.Yüzlerce bağımsız bölümün, binlerce sakinin ikamet ve o kadar da misafirin gelip-gittiği bir alanda güvenlik uygulamalarından memnuniyet de şikayet de olacaktır. 5.Önemli olan site güvenlik uygulamalarının azami mevzuatsal uygunluğun...

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek ba...

SİTELERDE GÖREVLİ DAİRELERİNİN TAHLİYESİ

Sitelerde bazı hizmetlerin görülmesi için çalıştırılan personele veya dışarıdan atanmış bir yöneticiye KMK Ek-madde 2 statüsünde ortak alan bir yer tahsis edilebilir. Bu yer kapıcı, görevli, bekçi dairesi olarak da tanımlanabilir. Bu kişilerin site yönetimi ile hizmet sözleşmesinin kat maliklerince veya yönetici tarafından sona erdirilmesi ile, aktin nasıl ve neden, haklı-haksız sona erdirildiğine bakılmaksızın, aktin feshinden itibaren 15 gün içinde kendilerine tahsis edilen yerleri tahliyesi zorunludur. Bu yerleri tahliye etmemekte direnilmesi halinde, herhangi bir   kat maliki veya yöneticinin, taşınmazın bulunduğu yerin en büyük mülki amirine başvurması ile, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın, bir hafta içinde zabıtaca boşaltılır. Muhatabın idari veya adli mercilere başvuruları boşaltma işleminin yerine getirilmesini engellemez. Farklı yorum ile buradan bir sonuç alınamazsa, konu mahkemeye taşınabilir. Ancak KMK 10 statüsünde, kiralanan alanlar, kira hukukun...