Ana içeriğe atla

17 MADDEDE SİTE YÖNETİMLERİNDE HAKİMİN MÜDAHALESİ DETAYLARI -I



1.      Kat Mülkiyet Kanununun 33. maddesindeki yetki, kamu düzeni ile ilgili olduğundan resen dikkate alınır.
2.      KMK madde 18 hükmüne uygun davranmayan (ihtar yapılmasına karşın  davranışında ısrar dene) kiracı hakkında KMK 33 hükümlerince dava açılabilir ve bu maddedeki cezaları alması umulabilir.
3.      Fiilen mevcut olmayan katın (bağımsız bölümün) maliki, arsa payı olsa bile site yönetimi ile ilgili dava açamaz.
4.      Kat malikleri kurulunca, özellikle görevlendirilmemiş / yetkilendirilmemiş kat maliki  KMK madde 24’deki konularda dava açamaz.
5.      İntifa hakkı sahibi, kat maliki gibi ortak gider borcunu ödemeyenler hakkında dava açabilir.
6.      Miras bırakanın ortak giderlerle ilgili borcundan dolayı tek bir mirasçıya dava açılabilir.
7.      Kiracı, ortak yerlerin kullanımına ilişkin bir hak ihlalinde dava açabilir, ancak ortak giderler konusunda dava açamaz.(BKNZ:Y.18.HD.25.11.1996 9412-10417)
8.      Yönetimin değişmesi, davayı takip eden avukata yeniden vekalet verilmesini gerektirmez.
9.      Yetkisi bitmiş yönetici, yönetim işleri ile ilgili yeni bir dava açamaz.
10.  Yönetim planındaki bir maddenin yorumuna ilişkin tespit davası açılamaz.
11.  Öncesinde projeye aykırılıkla yapılan bir işe ses çıkarmayan malik, bu işle ilgili giderlere katılma söz konusu olduğunda, aykırılık nedeniyle dava açamaz. (BKNZ:Y. 18. HD. 17.02.1995 1232-12441)
12.  Kapıcı, maliklerden alacağına dair kat maliklerine, Kat Mülkiyeti Kanunu hükümlerince değil, genel hükümlere göre dava açabilir. (BKNZ:Y.18.HD.01.11.1995 9670-11058)
13.  Kat Mülkiyet Kanunda oylama nispetlerinde sorunsuz olarak alınmış bir kararın uygulanmasında, idari bir mevzuat varsa, idari mevzuatın hükümleri saklıdır.( BKNZ:Y. 18. HD. 12.12.1996 10337-11129)
14.  KMK madde 33/son fıkrasındaki para cezası, Cumhuriyet Savcıları tarafından doğrudan doğruya araştırılıp kovuşturulan, hakkında iddianame düzenlenmesini gerektiren bir suç değildir. Şartlar oluşmuşsa dava doğrudan Sulh Mahkemesine açılır ve ceza talep edilebilir. (BKNZ:Y. 18. HD. 28.12.2009 5252-12734)
15.  Eski hale getirme süresinin başlangıcı kararın kesinleşmesi ile başlar.
16.  Kat maliki ile kiracı arasındaki husumetler genel hükümlere göre çözümlenir.
17.  Kat mülkiyetinde, site yönetimlerinin tüzel kişiliği yoktur.
Nihat Dönmez /Site Yönetimleri Danışmanı       www.konutsitesiyonetimi.com








Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

8 MADDEDE SİTE YÖNETİMİNDE KAT İRTİFAKI VE KAT MÜLKİYETİ

1.        Kat İrtifakı; yapılmakta olan ya da yapılması tasarlanan bir yapının bağımsız olarak kullanmaya elverişli bölümleri üzerinde, yapı tamamlandıktan sonra geçilecek kat mülkiyetine esas olmak üzere, arsa maliki yahut arsanın ortak malikleri tarafından arsa payına bağlı olarak kurulan irtifaktır. Bu irtifaka sahip kişilere “Kat İrtfakı Sahibi” denir. 2.        Kat Mülkiyeti; tamamlanmış bir kargir (taş ve beton kullanılarak) yapının ayrı ayrı ve başlı başına kullanılmaya elverişli kat, daire, büro, dükkan, mağaza, depo..., gibi bölümleri üzerinde o taşınmazın maliki ya da ortakları tarafından kurulan mülkiyet haklarına “Kat Mülkiyeti”, bu hakka sahip olanlara ise “kat maliki”, denir. Aralarındaki farklar: 3.        Kat mülkiyeti tamamlanmış bir yapıda, bağımsız bölümler üzerinde   söz konusu iken, kat irtifakı yapılmaya niyetlenilmiş, bunun için resmi merciden gerekli izinleri alınmış ve tapuya tescil edilmiş olmasına rağmen henüz fiili-hukuki anlamda tamamlanm

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek başına bağımsız

4 MADDEDE SİTE YÖNETİMDE GİDERLER VE AİDATLAR

1.     Site Yönetiminin Giderleri nelerdir? (KMK madde 20,72) Sitelerin güvenli, temiz, bakımlı bir yaşam alanı olması ve bu özelliğin muhafazası için bazı tanımlı enerji-malzeme-emek kalemleri ihtiyacı bulunur. Bu ihtiyaçların karşılanmasından giderler oluşur. Bu ihtiyaçların yanında maliklerin beklentileri ile sosyal yapının gereği bazı lüks işler de talep edilebilir ve bunların da giderleri oluşur. İhtiyaç/ mecburiyet   olarak nitelendirilen güvenlik-temizlik ve bakım KMK madde 19’da zorunlu kılınmış ve bunların giderlerinin paylaşımı da KMK madde 20’de hükme bağlanmıştır. 2.     Site Yönetiminin Giderleri Nasıl Karşılanır? (KMK madde 20) Bu konu, eğer yönetim planında farklı bir hüküm yoksa, KMK madde 20 hükümce uygulanır. Yönetim planında giderlerin paylaşımına esas olarak (arsa payı, m2, eşit veya karma) bazı paylaşım şekilleri öngörülmüş ise, oluşacak gider avans niteliğinde bu öngörü çerçevesinde paylaştırılır. Gider avansına bazı gerekçelerle katılmamak müm