Ana içeriğe atla

18 MADDEDE KAT MÜLKİYETİNDE ARSA PAYI KAVRAMI



1.      Kat mülkiyeti rejiminde, malik veya ilgililerce en çok karıştırılan kavramdır.
2.      Arsa payı kavramının, pay ve arsa kelimelerinin sözlük anlamı çağrıştırması  ile ilgisi pek azdır.
3.      Arsa payının birimi olmaz, bir çeşit katsayıdır.
4.      Arsa payı, halk arasındaki “şerefiye” değerinin mülkiyet pay değeridir.
5.      Arsa payı hesaplaması  sosyo-ekonomik kompleks bir hesapla belirlenir, belirlenmelidir.
6.      Arsa payı kat irtifak sahiplerince sözleşme ile belirlenir, haklı sebeple açılacak dava ile de düzelmeye açık haldedir.
7.      Kat mülkiyetinde arsa payı, bağımsız bölümlere tahsis edilen ortak mülkiyet payı analitik ilişkisidir.
8.      Arsa payı, bir bağımsız bölümün o arsa üzerindeki ayni pay değeridir.
9.      Arsa payı, kat irtifakı veya kat mülkiyeti kurulurken, ana yapının veya yapıların bulunduğu parsel arsasından bağımsız bölümlere rayiç değerleri oranında, (değerleme oranında) arsadan pay verilmesidir.

10.  Arsa payı bağımsız bölümlerin sayısına bölünerek eşit pay verilmeyeceği gibi bağımsız bölümlerin büyüklüklerine yani metrekarelerine göre de pay verilmemelidir.


11.  Arsa paylarının hakkaniyete ve yasalara uygun paylaştırılmasında, ne projeyi tasdik eden belediyeler ne de tapu daireleri bu konuda gerekli hassasiyeti göstermediklerinden /bilmediklerinden birçok kooperatif ve müteahhit de olayın önemine veya bilgisine vakıf olmadığından arsa payları tekniğinden uzak veya arsayı binadaki bağımsız bölümün arsadaki değerinin  ilgisinin dışında oluşmaktadır.

12.  Bir bağımsız bölümün arsa payının anagayrimenkulün toplam arazisine oranı kadar hesapla çıkarılan yüzölçümü, o bağımsız bölümün toplam parsel üzerindeki arazisinin miktarından kendine düşen payı, yüz ölçümünü göstermek açısından kullanılması ve /veya bir bağımsız bölümün eklenti-tahsis dışında arsa payı veya başka bir hesapla toplam parselde kendine toprağı varmış hakkı araması, böyle bir hakkın varlığı veya bu hakkı fiziki evya fiili olarak çevirmesi, mülkiyet veya kullanımına alması mümkün veya söz konusu değildir.
13.  Kat mülkiyetinin çeşitli şekil veya adlarla tapu kütüğünde bir kişi veya kişilik lehine el değiştirmesi ile arsa payı da otomatikman, resen, doğal olarak lehtara geçer.
14.  Arsa payı, bağımsız bölümden ayrı olarak hiçbir ad veya şekil bir hakla kayıtlanamaz.
15.  Anagayrimenkulde kat mülkiyetine bağlanmamış veya lehine-üzerinde kat irtifakı kurulmamış veya boşta arsa payı bırakılamaz.
16.  Bağımsız bölüm veya kat irtifakı üzerindeki haklar, kendiliğinden arsa payını da kayıtlar.
17.  Anagayrimekulde kat mülkiyetinin kurulmasından önce o gayrimekulün kütükteki sayfasına tescil veya şerh edilmiş olan haklar, kat mülkiyetinde arsa payı oranında, kendiliğinden kayıtlar.
18.  Anagayrimekulde, arsa payı olmayan yerlerden KMK 20,72 madde  hükümlerince gider avansına katılmaları istenemez, buralar KMK 10 veya KMK 4 hükmünce ortak yer veya alanlardır, buralardan sözleşme veya protokolle kira geliri elde edilebilir, aidat bu kiranın içindedir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7 MADDEDE SİTELERDE SAKİNLERİN GÜVENLİK BEKLENTİSİ

Site yönetimlerinin temel varlık nedeni, maksadı site sakinler memnuniyeti ve emlak değerini artırıcı bir tarzda daha güvenli, daha temiz, daha bakımlı , site sakinlerinin kendini özel hissedebileceği sürdürülebilir bir yaşam atmosferi oluşturma ve bunu muhafaza edip geliştirmektir. Sonuçta, bu maksat site sakinleri beklentisinden ortaya çıkmıştır. Beklentilerden en önemlisi de “güvenlik hissi”-dir. 1.Site güvenliğinden, kanuni olarak resmi merciler; idari olarak site müdürlüğü, sosyal olarak site sakinleri beklenti içindedir. 2.Resmi merciler; mevzuata uygun uygulama, site yönetimi idari beceriler , sakinler ise güvenlik hissi beklentisi içindedir. 3.Herkes kurallar olsun ister ama , bu isteklilerden çok azı kurallara uyar. 4.Yüzlerce bağımsız bölümün, binlerce sakinin ikamet ve o kadar da misafirin gelip-gittiği bir alanda güvenlik uygulamalarından memnuniyet de şikayet de olacaktır. 5.Önemli olan site güvenlik uygulamalarının azami mevzuatsal uygunluğun...

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek ba...

SİTELERDE GÖREVLİ DAİRELERİNİN TAHLİYESİ

Sitelerde bazı hizmetlerin görülmesi için çalıştırılan personele veya dışarıdan atanmış bir yöneticiye KMK Ek-madde 2 statüsünde ortak alan bir yer tahsis edilebilir. Bu yer kapıcı, görevli, bekçi dairesi olarak da tanımlanabilir. Bu kişilerin site yönetimi ile hizmet sözleşmesinin kat maliklerince veya yönetici tarafından sona erdirilmesi ile, aktin nasıl ve neden, haklı-haksız sona erdirildiğine bakılmaksızın, aktin feshinden itibaren 15 gün içinde kendilerine tahsis edilen yerleri tahliyesi zorunludur. Bu yerleri tahliye etmemekte direnilmesi halinde, herhangi bir   kat maliki veya yöneticinin, taşınmazın bulunduğu yerin en büyük mülki amirine başvurması ile, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın, bir hafta içinde zabıtaca boşaltılır. Muhatabın idari veya adli mercilere başvuruları boşaltma işleminin yerine getirilmesini engellemez. Farklı yorum ile buradan bir sonuç alınamazsa, konu mahkemeye taşınabilir. Ancak KMK 10 statüsünde, kiralanan alanlar, kira hukukun...