1. Site
yönetimlerinin tüzel kişiliği yoktur.
Siteler Vergi Usul Kanuna ve /veya Türkiye Muhasebe Standartlarına tabi
değildir. Siteler şirket, dernek,
kooperatif vb. organizasyonların mevzuatına tabi değildir de site
yönetimlerinin temel bir mevzuatı da
yoktur. Site yönetimlerine yukarıda
sayılan organizasyonların mevzuatını
yamamakla oluşan bohça mahkemelerimizi boş yere oyalamakta, özel hayatın temel
güvenlik hissi olan komşuluk ilişkilerini hırpalamaktadır.
2. Siteler
çok sahiplilikten dolayı, sahipsizdir. Oysa siteleri kişiler değil mevzuatlar
yönetir, kişiler sitelere ancak ve sadece hizmet edebilir. Bu mevzuat da profesyonel ve saha tecrübesi
ile akademik süreç geçirmiş danışman-yöneticilerce hazırlanacak veya revize
edilecek yönetim planının yanında site yaşam rehberi ile mümkün olabilmektedir.
3. Site
yönetimlerinin oturum senaryosuna endeksli profesyonel tasarımı yapılmazsa ,
yöneticiler asıl görevlerini yönetmek, deneticilerse denetlemek sanırlar. Oysa
akıllıca tasarlanmış teknik aletlerin adların da olduğu gibi, bu pozisyonların
isimleri de amacı değil, amaca (vizyona) aracılığı (misyonu) anlatırlar. Site
yönetimlerinin amacı, site emlak değeri ve sakinler memnuniyetini artırmak,
deneticilerin görevi ise bu amaca hukuki-mali-idari-sosyal kaygılarla alınmış
kat malikleri kurulu karalarına(malik iradesine) sadık olarak ulaşılmasını
takip etmek ve raporlamaktır.
4. Siteleri,
yöneticiler yönetmez; kat malikleri değil, kat malikleri kurulu yönetir.
Siteleri deneticiler denetlemez, kat malikleri kurulları denetler. Sitelerde
tek karar mercisi kat malikleri
kuruludur. Kat malikleri kurulu, yetkilendirdiği yöneticiler(vekiller)
üzerinden yalnızca hizmetleri taşere edebilirler, yönetim sorumluluğunu kimseye bırakamazlar.
Ülkemizde, KMK madde 34 hükmü anlamında
yalnızca bir yönetim firması vardır.
5. Çünkü;
site yönetimi; 634 sayılı kat mülkiyeti kanunu ve bu kanuna endeksli olarak
hazırlanmış Yönetim Planı / bu kanunun atıf yaptığı diğer kanun ve
yönetmelikler çerçevesinde atanmış veya seçilmiş , Yönetici/Yönetim
Kurulları-Denetici/Denetim Kurulları,Kat Malikleri Genel Kurulları vb. Organlar
üzerinden tanımlı alanlarda, hukuki-mali-idari-sosyal boyutlu bir yapıda,
personel-malzeme-eğitim-prosedür dörtgeninde; güvenlik-temizlik-teknik –idari
işlerden oluşan dört temel hizmeti sakinler memnuniyeti ve emlak değerini
artırıcı vizyon üzerinden idari ve saha hizmetlerini tahmini bütçe yaklaşımı
ile hakimin müdahalesine açık, gerçekleştirme sürecidir.
6. Site
yönetimlerinin vizyonu, tam da Kat Mülkiyet Kanunu’na uygun, uzlaşmacı hukuki- şeffaf mali- verimli idari
ve zengin sosyal bir yapısalda, ekip-ekipman-eğitim-prosedür dörtgenindeki
organizasyonla, sakinlerin kendilerini özel hissedebileceği daha güvenli- daha
bakımlı- daha temiz yaşam alanları oluşturarak sürdürülebilir emlak değeri
artışı ve sakinler memnuniyeti sağlamak amaç ve vizyonunda olan
yönetici-denetici ve yönetim profesyonellere büyük faydalar sağlayacak şekilde
olmalıdır.
7. Kanun
koyucunun, tüzel kişiliksiz olarak tanımlayıp, her türlü hukuki desteği verdiği
ve kat malikleri kurulu iradesini yetkilendirdiği tek organizasyon olan site
yönetimleri hakkında bazı resmi otoritelerden özel-resmi bir mevzuat
beklemek site yönetim kültürü ve
disiplinine haksızlık olacaktır. İleri bazı ülkeler gibi, site yönetim
gönüllülerinin kendi özel standartlarda kültü-mevzuat oluşturulması yakındır.
Nihat Dönmez / Site Yönetimleri Danışmanı www.konutsitesiyonetimi.com
Yorumlar
Yorum Gönder