Ana içeriğe atla

8 MADDEDE SİTE YÖNETİMİNDE UYUŞMAZLIK OLMAMASINA YÖNELİK MEVZUAT UYGULAMALARI VE TAVSİYELER


8 MADDEDE SİTE YÖNETİMİNDE UYUŞMAZLIK OLMAMASINA YÖNELİK MEVZUAT UYGULAMALARI VE TAVSİYELER
Siteleri kişiler değil, mevzuatlar yönetir; kişiler siteye ancak hizmet ederler. site yönetimi mevzuatı temelden detaya aşağıdaki şekilde sıralanabilir. Sıra, bir alttaki bir üstekine muhalif olmayacak şekilde içeriklendirilip, detaylandırılmalıdır şeklinde değerlendirilmelidir.
1.         634 Sayılı Kat Mülkiyet Kanununda (KMK) atıf yapılan kanun ve kanun maddeleri
2.       Yönetim Planı
3.       Yaşam Rehberi
4.       Mevzuat Rehberi
5.       Yönetim Rehberi
6.       Denetim Rehberi
7.       Çalışma Kılavuzu
8.       Yönetim Kontrol Listesi
Bunlardan, lüks olamayan, hukuki özellikteki iki maddenin detayları aşağıdadır:
1.       KMK’DA ATIF YAPILAN KANUN VE KANUN MADDELERİ
Kat Mülkiyet Kanunu, tüm hukukçularında hem fikir olduğu gibi, temel ve genel hukuk (maliklik) yaklaşımının  dışında hatta onlara muhalif hükümler içermektedir. Bu sebeple hukukçular, başka bir deyişle avukatlar, özellikle yönetimle ilgili bu kanun hükümlerinde genel hükümlere göre yaklaşımla danışmanlık yapmakta, fikir vermekte iken sonrasında dava süreçlerinin akışına hayret edebilmektedir. Birkaç örnek vermek gerekebilir: Kanun koyucu, site yönetimi karaları ve işletme projesinin tebliği için Tebligat Kanununa özellikle ek madde koymuştur ve bu madde açıkça genel hükümlerle çelişmektedir. Bir başka örnek ise, usulüne uygun olarak çağrı ve süreci tamamlanmış kurulların alındığı kararlar her ne kadar davaya konu edilebiliyorsa ve takibine karar veriliyorsa da kanundaki amir maddeler dolayısı ile bir anlamda fiili olarak mahkemeye kapalılıktadır. Başka bir örnek, siteler de, denetici işini yapmadığında, istifa veya azledildiğinde mahkemeden bir denetici talep edilemiyor.
Kat Mülkiyet Kanununun yönetimle ilgili hükümleri içinde amir maddelerin yanında, çoğunlukla tavsiye edici, düzenleyici maddeler bulunmaktadır.
Kanunun amir maddeleri genellikle sayısallıklarla netleştirilmiştir: Toplantıların çağrısındaki ön süre, olağanüstü çağrılardaki gereklilikler, toplantılar arasındaki süre, oylamada hesaplar, kararların özelliklerine dair kararın geçerliliği için nitelikli ve adi oranlar… Bunların dışındaki konular açıkça maliklere bırakılmıştır. Malikler de bu serbesti ve inisiyatifi Yönetim Planı üzerinden site yönetimine yansıtırlar.
2.       YÖNETİM PLANI
Tekrarla; site yönetimlerinin mevzuatı yoktur da site yönetiminin mevzuatı vardır. Bu mevzuat öncelikle kanuna muhalif olmayacak şekilde hazırlanmış yönetim planıdır. Buradaki profesyonellik para karşılığı bir işi yapmak ve yaptırmak değildir. Yönetim planları maalesef müteahhitler tarafından, kat irtifakının kuruluş evraklarından bir formalitedir. Bu plan hukuki ve mevzuat içerir şekilde değil de açıkça senaryolu olarak yazılması gerekirken,maalesef çoğu zaman KMK’ın yönetimle ilgili maddelerinin olduğu gibi özet tekrarı veya başka bir projeninkinin kopyala yapıştır metodu ile söz konusu projeye uyarlama denemesi şeklinde olmaktadır. Artık bu yönetim planı, tapu evraklarının bir parçası olmuştur ve değişmesi tüm kat maliklerinin4/5’inin onayı ile olmaktadır. İlk yönetim planı her ne kadar rastgele hazırlanmış olsa da oybirliği ile imza altına alınmışken bu değişen plan, bir şekilde oybirliğinin altında bir oranda gerçekleşmiştir. Buna rağmen KMK madde 28’de bu değişen planın da bağlayıcılığı, ilki kadar güçlü tutulmuştur. Bununla birlikte, değişen yönetim planındaki maddelerden bazılarının oybirliği ile değiştirilebileceğine dair Yargıtay karaları da mevcuttur.
Nihat Dönmez (Site Yönetimleri Danışmanı)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7 MADDEDE SİTELERDE SAKİNLERİN GÜVENLİK BEKLENTİSİ

Site yönetimlerinin temel varlık nedeni, maksadı site sakinler memnuniyeti ve emlak değerini artırıcı bir tarzda daha güvenli, daha temiz, daha bakımlı , site sakinlerinin kendini özel hissedebileceği sürdürülebilir bir yaşam atmosferi oluşturma ve bunu muhafaza edip geliştirmektir. Sonuçta, bu maksat site sakinleri beklentisinden ortaya çıkmıştır. Beklentilerden en önemlisi de “güvenlik hissi”-dir. 1.Site güvenliğinden, kanuni olarak resmi merciler; idari olarak site müdürlüğü, sosyal olarak site sakinleri beklenti içindedir. 2.Resmi merciler; mevzuata uygun uygulama, site yönetimi idari beceriler , sakinler ise güvenlik hissi beklentisi içindedir. 3.Herkes kurallar olsun ister ama , bu isteklilerden çok azı kurallara uyar. 4.Yüzlerce bağımsız bölümün, binlerce sakinin ikamet ve o kadar da misafirin gelip-gittiği bir alanda güvenlik uygulamalarından memnuniyet de şikayet de olacaktır. 5.Önemli olan site güvenlik uygulamalarının azami mevzuatsal uygunluğun...

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek ba...

8 MADDEDE SİTE YÖNETİMİNDE KAT İRTİFAKI VE KAT MÜLKİYETİ

1.        Kat İrtifakı; yapılmakta olan ya da yapılması tasarlanan bir yapının bağımsız olarak kullanmaya elverişli bölümleri üzerinde, yapı tamamlandıktan sonra geçilecek kat mülkiyetine esas olmak üzere, arsa maliki yahut arsanın ortak malikleri tarafından arsa payına bağlı olarak kurulan irtifaktır. Bu irtifaka sahip kişilere “Kat İrtfakı Sahibi” denir. 2.        Kat Mülkiyeti; tamamlanmış bir kargir (taş ve beton kullanılarak) yapının ayrı ayrı ve başlı başına kullanılmaya elverişli kat, daire, büro, dükkan, mağaza, depo..., gibi bölümleri üzerinde o taşınmazın maliki ya da ortakları tarafından kurulan mülkiyet haklarına “Kat Mülkiyeti”, bu hakka sahip olanlara ise “kat maliki”, denir. Aralarındaki farklar: 3.        Kat mülkiyeti tamamlanmış bir yapıda, bağımsız bölümler üzerinde   söz konusu iken, kat irtifakı yapılmaya niyetlenilmiş, bunun için resmi merciden gerekli ...