Ana içeriğe atla

9 MADDEDE SİTE YÖNETİM DİSİPLİNLERİNİN GEREKLİLİĞİ



  1. Çağımızın kaçınılmaz sosyo-ekonomik yapısı, ülkemizde Toplu Yapı (Konut Siteleri) sürecini başlatmıştır. Makro seviyede Kentsel Dönüşüm planları yapılmakta, projelendirilip uygulamakta, insanımızın daha güvenli, daha temiz, daha bakımlı, kendisini daha özel hissedeceği yaşam ve iş alanları oluşturulmaktadır.
  2. İnşaatlar, coğrafi (iklimsel) şartlara, firmanın mali yapısı ve profesyonelliğine göre 18-36 ay arasında tamamlanmakta ve sakinlerin oturumuna sunulmaktadır. Bu 2-3 yıllık inşaat sürecine nispeten, oturum süreci onlarca yıl sürmektedir. Bu oturum alanları bazen birkaç daireden bazen yüzlerce hatta binlerce daireden oluşmaktadır.
  3. Böylece bu yaşam alanları, ortak ihtiyaçlar ve giderler o kadar genişlemiştir ki özellikle hizmetler boyutuyla küçük bir kent, mali boyutuyla orta halli birçok ticari işletmenin karını aşacak boyutlara gelmiştir.
  4. Bu haliyle siteler detaylı mali, hukuki, idari, sosyal boyutlu resmi - idari işlem ve hizmetlere ihtiyaç duymuş, Kat Mülkiyet Kanunu (KMK) ‘nun ilgili maddeleri gereğince seçilen Yönetici/Yönetim Kurulu asıl işleri ile ilgilendiğinden, yöneticiler, Sitenin Yönetimini bu konuda tecrübe ve eğitimi olmayan genelde emekli kişiler aracılığı ile yürütme yolunu seçmişlerdir.
  5. Boyutu itibariyle büyük sitelerde, bu yönetim zafiyetinden dolayı kültür ve yaşam tarzı farkından kaynaklanan çeşitli uyuşmazlıklar  olmakta, konu kısa sürede şiddetin de içinde bulunduğu adli boyuta taşınmaktadır.
  6. Yine Toplu Yapı Yönetimlerinin, tüzel kişiliği olmamasından dolayı vergi detay mevzuatında yoruma açık farklı farklı istisna uygulamalara, sonrasında da ilgili kanunlara muhalefet dolayısı yönetimlerden ziyade özel kişiliği dolayısı ile her bir kat maliki hakkında ayrı ayrı hukuki-kanuni işlem yapılmaktadır.
  7. Konut ve İş Siteleri idari olarak, mali-hukuki-idari-sosyal boyutu dolayısı ile detaylandırılmış kanun/ mevzuatta hakim profesyonellere, Site Yönetimlerinin işveren vekil ve işçilerine ihtiyaç duymaktadır.
  8. Hem malikler için emlak değer  artışını  hem de sakinler için daha temiz, daha bakımlı, daha güvenli, kendilerini özel hissedebileceği bir yaşam alanları oluşumunu sağlayacak aidat dostu site yönetimlerine ulaşmak için standartlara sahip, Site Yönetimleri Disiplinleri ve Site Yaşam Kültürü kaçınılmazdır.
  9. Bu disiplin ve kültür de ancak; üniversitelerde sertifika programları, temel ve detay seri kitaplar yayımı, sosyal medya yazıları, belediyelerimizin imkanları ile kat maliklerine seminerler ve site yönetimi profesyonellerine yönelik çalıştaylar, vb. çabaları ile  mümkün olabilecektir.


Nihat Dönmez- Site Yönetimleri Danışmanı       www.konusitesiyonetimi.com




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

7 MADDEDE SİTELERDE SAKİNLERİN GÜVENLİK BEKLENTİSİ

Site yönetimlerinin temel varlık nedeni, maksadı site sakinler memnuniyeti ve emlak değerini artırıcı bir tarzda daha güvenli, daha temiz, daha bakımlı , site sakinlerinin kendini özel hissedebileceği sürdürülebilir bir yaşam atmosferi oluşturma ve bunu muhafaza edip geliştirmektir. Sonuçta, bu maksat site sakinleri beklentisinden ortaya çıkmıştır. Beklentilerden en önemlisi de “güvenlik hissi”-dir. 1.Site güvenliğinden, kanuni olarak resmi merciler; idari olarak site müdürlüğü, sosyal olarak site sakinleri beklenti içindedir. 2.Resmi merciler; mevzuata uygun uygulama, site yönetimi idari beceriler , sakinler ise güvenlik hissi beklentisi içindedir. 3.Herkes kurallar olsun ister ama , bu isteklilerden çok azı kurallara uyar. 4.Yüzlerce bağımsız bölümün, binlerce sakinin ikamet ve o kadar da misafirin gelip-gittiği bir alanda güvenlik uygulamalarından memnuniyet de şikayet de olacaktır. 5.Önemli olan site güvenlik uygulamalarının azami mevzuatsal uygunluğun...

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek ba...

SİTELERDE GÖREVLİ DAİRELERİNİN TAHLİYESİ

Sitelerde bazı hizmetlerin görülmesi için çalıştırılan personele veya dışarıdan atanmış bir yöneticiye KMK Ek-madde 2 statüsünde ortak alan bir yer tahsis edilebilir. Bu yer kapıcı, görevli, bekçi dairesi olarak da tanımlanabilir. Bu kişilerin site yönetimi ile hizmet sözleşmesinin kat maliklerince veya yönetici tarafından sona erdirilmesi ile, aktin nasıl ve neden, haklı-haksız sona erdirildiğine bakılmaksızın, aktin feshinden itibaren 15 gün içinde kendilerine tahsis edilen yerleri tahliyesi zorunludur. Bu yerleri tahliye etmemekte direnilmesi halinde, herhangi bir   kat maliki veya yöneticinin, taşınmazın bulunduğu yerin en büyük mülki amirine başvurması ile, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın, bir hafta içinde zabıtaca boşaltılır. Muhatabın idari veya adli mercilere başvuruları boşaltma işleminin yerine getirilmesini engellemez. Farklı yorum ile buradan bir sonuç alınamazsa, konu mahkemeye taşınabilir. Ancak KMK 10 statüsünde, kiralanan alanlar, kira hukukun...