Ana içeriğe atla

9 MADDEDE SİTE YÖNETİMLERİ ve BİLGİ EDİNME KANUNU



Bazı malikler, Bilgi Edinme Kanunu çerçevesinde, site yönetimlerinden uzun dilekçelerle, uygulamaya ilişkin tasarruflarda bilgi istemekte, site yönetimleri ise bu dilekçelere cevap vermekten işle güçle uğraşmakta ve kendini güvende hissetmemekte ve bir çok sitede yönetici adayı dahi bulunamamaktadır.
Bu durumda kalan, site yönetimleri de, yalnızca  hizmeti değil yönetimi de taşere ederek sorumluluktan kurtulma yoluna gitmektedir ki site  kat malikleri hiçbir zaman yönetim sorumluluğundan kurtulamaz.

Site yönetimleri, kat malikleri kurullarını mevzuata uygun olarak oluşturdukları sürece hukuki kaygı taşımamalıdır. Çünkü, sitelerin tüzel kişiliği yoktur. Siteler özel veya tüzel, kamu kurum veya kuruluşu değildir.

“Bu Kanun; kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının faaliyetlerinde uygulanır.” (Bilgi Edinme Kanunu madde-2)


1.    Siteler, kat maliklerince yönetilir ve yönetim tarzı, kanunların emredici hükümleri saklı kalmak üzere, bu kurul tarafından karşılaştırılır.(KMK-27)

2.    Kat malikleri kurulu yılda/iki yılda bir defadan az olmamak üzere toplanır. (KMK-29)

3.    Kat malikleri kurulu şartları sağlanan çoğunlukla toplanır ve oy çokluğu ile karar alır.(KMK-30)

4.    Kat malikleri kurulunun aldığı kararlar tüm malikleri ve onların bağlantılılarını hukuki olarak bağlar.(KMK-32)

5.    Kat maliklerinin kendi aralarında veya yöneticiler ve deneticiler arasındaki çıkan anlaşmazlıklar  kat malikleri kurulunca çözülür.(KMK-32)

6.    Site yönetimi, karar değil, icra merciidir.(KMK-35)

7.    Yönetici, yönetim planındaki tarihlerdeki kat malikler kurulunda hesap verir.(KMK-39)

8.    Kat maliklerinin yarısı isterse, yönetici her zaman hesap vermek zorundadır.(KMK-39)

9.    Kat maliki, kat malikler kurulunda alınan kararlara itiraz edebilir, mahkemeye başvurabilir.(KMK-33)

Nihat Dönmez (Site Yönetimleri Danışmanı)

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

8 MADDEDE SİTE YÖNETİMİNDE KAT İRTİFAKI VE KAT MÜLKİYETİ

1.        Kat İrtifakı; yapılmakta olan ya da yapılması tasarlanan bir yapının bağımsız olarak kullanmaya elverişli bölümleri üzerinde, yapı tamamlandıktan sonra geçilecek kat mülkiyetine esas olmak üzere, arsa maliki yahut arsanın ortak malikleri tarafından arsa payına bağlı olarak kurulan irtifaktır. Bu irtifaka sahip kişilere “Kat İrtfakı Sahibi” denir. 2.        Kat Mülkiyeti; tamamlanmış bir kargir (taş ve beton kullanılarak) yapının ayrı ayrı ve başlı başına kullanılmaya elverişli kat, daire, büro, dükkan, mağaza, depo..., gibi bölümleri üzerinde o taşınmazın maliki ya da ortakları tarafından kurulan mülkiyet haklarına “Kat Mülkiyeti”, bu hakka sahip olanlara ise “kat maliki”, denir. Aralarındaki farklar: 3.        Kat mülkiyeti tamamlanmış bir yapıda, bağımsız bölümler üzerinde   söz konusu iken, kat irtifakı yapılmaya niyetlenilmiş, bunun için resmi merciden gerekli izinleri alınmış ve tapuya tescil edilmiş olmasına rağmen henüz fiili-hukuki anlamda tamamlanm

TOPLU YAPILAR VE KMK MADDE 70

Toplu yapılarla ilgili Kat Mülkiyet Kanununun 70. maddesi; “Yönetim Planı” hakkındadır. Bu maddedeki şu tabir çok önemlidir: “.., , Yönetim plânının değiştirilebilmesi için, toplu yapı temsilciler kurulu üyelerinin temsil ettikleri bağımsız bölümlerin tamsayısının beşte dördünün oyu şarttır. ,…”   Buradaki cümleyi kanunun ruhu itibariyle “bütün kat maliklerinin beşte dördü” olarak okumak gerekir. Aksine okumalar butlan durumdadır. 500 bağımsız bölümlü bir toplu yapıda 100 adedi farklı farklı kişilerin olsun, 400 tanesi de özel veya tüzel bir kişiliğe ait olsun. Burada malik sayısı 101’dir.400 bağımsız bölüme sahip olan kişi veya kişilik   diğer bağımsız bölüm maliklerinin en az 80’i ile birleşmedikçe yönetim planını değiştiremez. Böylece azınlığın çoğunluğa tahakkümü de önlenmiş olur. Kanun koyucunun amacı da budur. Yoksa yukarıdaki örnekte, toplu yapıdaki   400 bağımsız bölüme malik olan kişi (banka veya şirket veya imalatçı firma, toprak sahibi) tek başına bağımsız

4 MADDEDE SİTE YÖNETİMDE GİDERLER VE AİDATLAR

1.     Site Yönetiminin Giderleri nelerdir? (KMK madde 20,72) Sitelerin güvenli, temiz, bakımlı bir yaşam alanı olması ve bu özelliğin muhafazası için bazı tanımlı enerji-malzeme-emek kalemleri ihtiyacı bulunur. Bu ihtiyaçların karşılanmasından giderler oluşur. Bu ihtiyaçların yanında maliklerin beklentileri ile sosyal yapının gereği bazı lüks işler de talep edilebilir ve bunların da giderleri oluşur. İhtiyaç/ mecburiyet   olarak nitelendirilen güvenlik-temizlik ve bakım KMK madde 19’da zorunlu kılınmış ve bunların giderlerinin paylaşımı da KMK madde 20’de hükme bağlanmıştır. 2.     Site Yönetiminin Giderleri Nasıl Karşılanır? (KMK madde 20) Bu konu, eğer yönetim planında farklı bir hüküm yoksa, KMK madde 20 hükümce uygulanır. Yönetim planında giderlerin paylaşımına esas olarak (arsa payı, m2, eşit veya karma) bazı paylaşım şekilleri öngörülmüş ise, oluşacak gider avans niteliğinde bu öngörü çerçevesinde paylaştırılır. Gider avansına bazı gerekçelerle katılmamak müm